Jacqueline Breedijk

Mijn naam is Jacqueline Breedijk (1962). Ik werk sinds 1986 in het onderwijs, voor verschillende leeftijdsgroepen. Het coachen van kinderen, jongeren en adolescenten is daarbij altijd een belangrijk onderdeel geweest. Tijdens mijn loopbaan heb ik veel nascholing gevolgd op het gebied van sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren. Sinds 2011 ben ik gecertificeerd als kindercoach (BGL en Partners) en heb ik een eigen praktijk als coach en pedagoog (MEd). Daarnaast werk ik op een PABO, als docent, supervisor en studieloopbaanbegeleider. Ik ervaar het, in de coaching, als een groot voordeel dat ik werkzaam ben in het onderwijs en dat ik vanuit een pedagogisch perspectief naar kinderen kijk.

 

Uitgangspunten coaching

Rode draad in mijn coaching is dat ik vertrouw op de kracht van de persoon zelf. Ik coach oplossingsgericht. Ik gebruik niet één vaste methodiek, maar ik pas de methode aan het kind / de adolescent aan. Daarbij gaat het altijd om versterking van de autonomie en het oplossend vermogen van kinderen en jongeren. Ik ga uit van hun kwaliteiten, van de dingen waar ze van houden en waar ze goed in zijn. Ook in de aanpak die ik kies: vaak zullen we praten, maar voor sommige kinderen is het veel makkelijker om beeldend uiting te geven aan hun gevoelens, bijvoorbeeld door te tekenen.

Er is dus geen standaard oplossing. Ieder coachingstraject is een ontdekkingsreis. Wat is het echte probleem, en wat werkt? Voor veel kinderen en jongeren is het fijn om een aantal gesprekken te hebben om gevoelens te kunnen uiten en om inzicht te krijgen. De uitdaging is om samen het draadje te vinden waarmee we de kluwen kunnen ontwarren en oplossingen te vinden die werken en die bij het kind of de jongere en de omgeving passen.