Motivatie volgens Carol Dweck; de Mindsettheorie

In mijn werk als coach kom ik veel hulpvragen tegen die met motivatie te maken hebben. Vaak zijn het de ouders die de hulpvraag formuleren: ‘ze is helemaal stilgevallen op school, niets interesseert haar’. Of ‘er komt gewoon niet uit wat er in zit!’

De Mindsettheorie

Carol Dweck was als onderzoeker gefascineerd door de vraag hoe het komt dat mensen al of niet succesvol zijn. Zij constateerde grote verschillen. Er zijn mensen die doorgaan na falen en tegenslag, maar anderen laten zich erdoor uit het veld laten slaan.

Die verschillen verklaart ze met het concept Mindset. Grofweg bestaan er twee mindsets: de growth en de fixed mindset. In het Nederlands hanteren we de termen groei- en statische mindset. Mindset is volgens Dweck  hoe je over jezelf denkt en wat je tegen jezelf zegt met betrekking tot je capaciteiten, je intelligentie, je kwaliteiten en je talenten. Dweck ontdekte dat de overtuigingen die je in de loop van je leven hebt opgebouwd over wie jij bent en wat je kunt, zich uiten in je mindset. Zij kwam er achter dat er mensen zijn die de overtuiging hebben dat ze altijd kunnen groeien en beter worden en dat falen geen reden is om te stoppen. Voor hen is falen een aansporing om tot verbetering te komen. Mensen met een statische mindsets gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en talenten vaststaan en dat je er weinig aan kunt doen om jezelf te verbeteren.

Dwecks theorie vertelt ons ook hoe we aan onze mindset komen. Volgens haar is dat de optelsom van boodschappen die we hebben meegekregen in onze opvoeding en op school. Vaak is juist feedback die heel goed en positief bedoeld is de oorzaak van een statische mindset. Zo waarschuwt zij ouders hun kind niet te prijzen om hun  intelligentie. Zij stelt dat het gevolg hiervan kan zijn dat kinderen zich niet meer vrij voelen om fouten te maken, want dan zou je weleens dom gevonden kunnen worden! De vrijheid voelen om fouten te maken is een voorwaarde voor ontwikkeling en plezier in leren.  In het volgende filmpje wordt dit mooi zichtbaar:The Effect of Praise on Mindset

Maar kinderen kunnen ook andersoortige, meer negatieve boodschappen filteren uit wat ouders en leerkrachten zeggen of doen. Denk aan : ‘nee, kom maar, laat mij dat cadeautje maar even inpakken……’ of  zoals ik een vader een keer hoorde zeggen: ‘hij kan nog steeds niet fietsen, wat een mentaliteit…’. Of als we negatief over andere kinderen praten: ‘Ongelooflijk dat hij in de D1 is geselecteerd !’

 

Wat moeten we dan wél zeggen tegen onze kinderen?

Gelukkig heeft Dweck ook daar een antwoord op. Volgens haar zou je complimenten moeten geven die iets zeggen over het proces, de prestatie, de vooruitgang en die beschrijven wat je hebt waargenomen:

‘Ik bewonder je dat je zo hebt doorgezet.’

‘Ik zie dat je op heel veel manieren hebt geprobeerd deze som op te lossen en het is je gelukt!’

‘Door die tekening heb je me op een andere manier laten kijken naar het landschap’.

YET

Carol Dweck heeft het in het volgende filmpje The power of yet over de kracht van procesgerichte feedback. Ze beschrijft een school waar kinderen geen onvoldoendes meer halen, maar hun werk terugkrijgen met de aanmerking dat ze de stof nog niet, (not) yet beheersen. In dat yet zit de boodschap dat het kind lerend is en onderweg is naar beheersing van de stof.

De inspirerende inzichten en visie van Dweck beveel ik je van harte aan. Mijn volgende blog zal gaan over het boek (Geen) goesting?!, van Lieve Swinnen. Deze Belgische psychiater legt in dit boek op een laagdrempelige manier uit welke factoren meespelen bij motivatie en hoe opvoeders kinderen kunnen helpen.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.